maandag 12 juli 2010

Mijn favoriet (mijn eerste columm)

Danny Staal heeft deze weblog met een Poll verrijkt. Als wedstrijdleider moet ik tijdens het toernooi natuurlijk objectief zijn. En dat zal ik vanzelfsprekend ook zijn. In deze opiniepeiling heb ik in de categorie Junioren toch mijn stem uitgebracht. Ik heb gestemd op Mei-Jhi Wu.

Ze is natuurlijk de heersend Nederlands kampioen bij de juniorenmeiden, en ze is ook mijn allereerste 'echt fanatieke' dampupil. Ik kan mij nog herinneren dat vader KO Wu mij meldde: "Mijn dochtertje wil graag damles". Het was ergens in 1998 schat ik, dat ze in de damklas haar eerste damles kreeg. Het werd wat serieuser na de schooldamwedstrijden in mei 2000 in Hoogblokland. Het piepjonge team van de Sint-Michaelschool werd nummer 17 bij het schooldammen in de categorie, welpen. Mei-Jhi werd topscoorder van het toernooi en mocht haar eerste grote damaplaus in ontvangst nemen. In het vervolg besloot ik haar en een aantal andere kinderen met aanleg af en toe individueel of in kleine groepjes extra training te gaan geven. Mei-Jhi was snel, zeer snel in haar denken. Haar tweede grote succes was dan ook de nationale sneldamtitel bij de welpen in 2001. Alle jongens werden verslagen. Af en toe speelden we tijdens een training vier-op-een-rij. Ik versloeg haar in het normale gangbare spel. Ik rekende het gewoon uit en zij had daar het geduld nog niet voor. Maar speelden we de drie-dimensionele-versie dan werd ik met boter en suiker ingemaakt. Het wordt het laatste NK meiden van Mei-Jhi. Haar laatste NK als jeugdspeelster. Ik hoop natuurlijk dat zij ooit nog eens actief zal zijn in een Nederlandse vrouwenfinale. Ik hoop ook dat ze in dit toernooi voldoende motivatie vindt om nog eens ouderwets te willen vlammen.

;) Henk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten